UP NEXT

Ιστορικοί χρόνοι

Κως - Ιστορικοί χρόνοιΣτους ιστορικούς χρόνους, στον ύστερο 10ο π.Χ. αι. εγκαθίστανται οι Δωριείς άποικοι στο νησί, οι οποίοι σύμφωνα με τον Hρόδοτο (7.99) προέρχονταν από την Αργολίδα.
Στην Αρχαϊκή περίοδο η Κως συμμετέχει στη Δωρική Εξάπολη μαζί με τις τρεις πόλεις της Ρόδου (Λίνδος, Iαλυσσός και  Kάμιρος), την Κνίδο και την Αλικαρνασσό, που έχει ως θρησκευτικό κέντρο το ναό του Απόλλωνα στο ακρωτήριο Τριόπιο στις ακτές της Μικράς Ασίας. Η αναφορά του Στράβωνα (§ 657) στην μεταφορά της πρωτεύουσα του νησιού στην Κω – Αστυπάλαια και η απουσία αρχαιολογικών ευρημάτων είχε οδηγήσει στη διατύπωση της θεωρίας ότι ο οικισμός στην πόλη της Kω είχε εγκαταλειφθεί και ότι η πρωτεύουσα είχε μεταφερθεί στον αρχαίο Δήμο των Ισθμιωτών, κοντά στη σημερινή Kέφαλο. Όμως οι πιο πρόσφατες ανασκαφικές έρευνες αποδεικνύουν την ύπαρξη μιας ακμάζουσας πόλης, της Kω – Mεροπίδας, στο λόφο των Σεραγιών. Στα τέλη της αρχαϊκής περιόδου φαίνεται πως το νησί είναι υπό την επιρροή των Περσών και στις αρχές του 5ου παίρνει μέρος στην περσική εκστρατεία κατά της Ελλάδας, αλλά μετά την ήττα των Περσών γίνεται μέλος της Α’ Αθηναϊκής Συμμαχίας (478π.Χ.). Η κατοίκηση συνεχίζεται αδιάλειπτα στους κλασικούς χρόνους, μέχρι και την ίδρυση της νέας πρωτεύουσας μετά από συνοικισμό ή μετοικισμό το 366/365 π.Χ. Η πόλη προστατευόταν από ισχυρό τείχος και είχε δρόμους χαραγμένους σύμφωνα με το ιπποδάμειο πολεοδομικό σύστημα. Kατά τη διάρκεια του 4ου αι. π.X. το νησί περνάει στον έλεγχο του δυνάστη της Kαρίας Mαυσώλου και το 322π.Χ. απελευθερώνεται από τους στρατηγούς του Mεγάλου Aλεξάνδρου. Μετά το θάνατο του Αλεξάνδρου και την ίδρυση των ελληνιστικών βασιλείων η Κως βρίσκεται σε στενή σχέση με τους Πτολεμαίους της Αιγύπτου. Το 308 π.Χ. γεννιέται στην Κω ο Πτολεμαίος Β’ ο Φιλάδελφος και ως γενέτειρά του η Κως τέθηκε υπό την προστασία του. Η διατήρηση της αυτονομίας της και η απαλλαγή της από την επιβολή φόρων σε αυτή την περίοδο συνέβαλε στην οικονομική ευρωστία και στην ανάδειξη του νησιού σε σημαντικό πνευματικό κέντρο. Στην περίοδο αυτή ανήκει ο αρχαιότερος ναός του Ασκληπιείου, ενώ από το 242 π.Χ. αναγνωρίζεται το δικαίωμα της ασυλίας και διοργανώνονται η πεντετηρική πανήγυρις του Ασκληπιείου με πανελλήνια απήχηση. Στη Ρωμαϊκή περίοδο η Κως διατηρεί κατά κύριο λόγο μία φιλική και συμμαχική στάση προς τους ρωμαίους, με εξαίρεση την περίοδο του Α’ Μιθριδατικού πολέμου (89-85 π.Χ.). Στον 2ο π.Χ. αι. διαπιστώνονται ευρύτατες μετασκευές και κατασκευές σημαντικών δημόσιων μνημείων και ιερών, τα οποία  μπορεί να επισκεφθεί κανείς στους εκτεταμένους αρχαιολογικούς χώρους της σύγχρονης πόλης.
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(1 Ψήφος)
επιστροφη στην κορυφη